Brno Open 2012
  IO Adult Latin Faces

Brno Open 2012
  IO Adult Latin R2

Brno Open 2012
  IO Adult Latin Redance

Brno Open 2012
  IO Adult Latin R1 Vol.2

Brno Open 2012
  IO Adult Latin R1 Vol.1

Starší galerie

Kongres ČSTS 2010

Carol MacRaild seminář na DanceHallu

I letos jsem se mohl zúčastnit Kongresu ČSTS (tímto děkuji panu Barnatovi) a stejně jako vloni, i letos jsem se mnohému přiučil. Na rozdil od lonska se akce konala v novém tanečním studiu DanceHall. Svým lehce laickým okem se Vám pokusím vypíchnout ty nejpodstatnější „hajlajty“. Ono totiž samotné obrázky Vám moc neřeknou, když nevíte o co tam aspoň v hrubých rysech šlo.

bartunek-dvorakova.jpgPrvní blok přednášek byl pod taktovou trojce Dvořáková – Bartuněk – Odstrčil. Každý z přednášejících představil svou unikátní cestu toho, jak zlepšit přípravu tanečníků.

Paní Dvořáková představila Madatáckou libůstku ve švihadlech jakožto multifunkčním prostředku ke zlepšení celkové připravenosti k tanečnímu výkonu. Při ukázkách toho, co vše lze diky švihadlům zlepšit jsem musel uznat, že na tom něco bude. Skákání přes švihadlu v rytmu 1-2-3-cha-cha, trénink kopek, posilování bříšek chodidel, přenášení váhy, postoj, práce s vlastním tělem, soustředění... prostě bylo / je evidentní, že pokud neskáčete přesně do dob s lehkostí a přesností, zamotáte se do toho kusu provázku raz dva. Navíc tím opravdu získáte slušnou fyzičku. Takhle z mých pár vět Vám to asi nepřijde jako nějaký zázrak, ale když na závěr vybraní Madatáci ukazovali „švihadlovou sestavičku“ na různé tance, pochopil jsem, že švihadlo by mělo patřit do výbavy každého tanečníka.

Poté nastoupil Petr s libůstkou Maestra – gumy – takové ty rehabilitační (mají různou „tuhost“). Tam bylo zase ukázáno, jak pracovat nejen v páru s touto pomůckou. Nácvik některých tanečních figur s gumou Vám totiž vytvoří ten správný pocit tahu / tlaku / odporu, aby jste, až ji odložíte, měli v těle stále ten pocit, že ji natahujete (třeba Paso Doble – klasická figura před druhou korunou, kdy je třeba „mávnout rukama“ – zkuste si párkrát s gumou a poznáte, co znamená nemávat jen bohapustě s rukama do prázdna). Mrkněte na fotky, s touto malou indicií pochopíte, co jsem tím myslel. Lukáš s Kubou také ukázali, že gumy mohou pomoci jako prostředek k zpevňování a koordinaci svalu.

Brno v zastoupení Martina Odstrčila představilo další „prasárničku“ (snad mi Kometa tento výraz odpustí – nazval jsem to takhle, protože to je na koordinaci také naročné jako prase) Na oněch „polo-míčích“ (nevím, jak se to ofíko jmenuje) dělat ronde, dřepy, kroužit dokola nebo skakat přes švihadlo – to chce opravdu hodně stability a soustředění na vlastní tělo.

Na závěr pak všechny tři týmy ukázaly při společné sestavičce „exhbici“ s využitím představených metod. Opravdu musím říci, že to bylo něco nového a neotřelého.

P.S. pokud jsem řekl něco jinak, než bylo míněno, rád upravím tyto řádky.

landsfeldova.jpgUpřímně řečeno, na této hodině jsem moc pozor nedával :-) To víte, standard. Vím, že tam šlo o správné držení hlavy (a to nejen ale hlavně) partnerek. V článku psaném panem Petrem Odstrčilem je to pojmenované více exaktně - Využívání váhy hlavy pro vytváření pohybu a atraktivního vzhledu páru.

Prostě si tam vytahovali krky (hlavy), aby ukázali, jak je to přirozené a jak ne. Ale v jednu chvíli jsem pozor dával a bylo tam tak jasné porovnání (jak říká Holger, metoda Black and White - tedy nejdřív ukázka, jak to vypadá špatně a pak jak správně), že i já jsem musel uznat (a hlavně jsem to poznal), že ve variantě „správně“ to vypadalo fakt ladně a krásně…

HolgerDoplním

prezident-csts-petr-odstrcil.jpgLoňské vyhlášení Ligy se konalo v Top Hotelu Praha zároveň s předáváním cen Aerobiku. Tuším, že to točila i televize. Letos se to spláchlo při jednom právě při předávání cen Svazu na kongresu.

Některé páry kvůli sněhové kalamitě nedorazily, některé vyslaly jen tu "silnější" část páru. Speciálně u kategorie (teď přesně nevím) Senior STT to vypadalo jako setkání dávných kamarádů u kterého si hoši dali i květinky :-)

Zajímavým zpestřením a využitím novodobých telekomunikačních technologii bylo předání kategorie "Uvedení do Síně Slávy", kterou získali manželé Henzélyovi. Mobilem bylo navázáno spojení až do obyváku Henzelyů a celý hovor byl přenesen online do "Dancehallské" aparatury :-) Příště už bude třeba aj obraz přes webkameru ;-)

landsfeldova.jpg O Mandy Valdezovi jsem toho slyšel hodně, ale teprve díky Kongresu jsem měl konečně možnost proměnit superlativy o Mandyho schopnostech a charismatu v reálný zážitek. Bohužel se odhadem třetina osazenstva na tuto poslední „přednášku“ zdejchla (byla od šesti večer a začínalo se v devět ráno), ale bylo to aspoň zárukou, že ti co zůstali, se opravdu chtěli dozvědět něco o pravém kubánském tanci a muzikalitě z úst rodáka.

Mandyho čeština by Vám vykouzlila úsměv ve tváři i kdyby mluvil o dojivosti krav. Mluví podobně jako s Italem v kuchyni. Navíc tím, jak Mandy češtinu nedává úplně na 100%, mnoho toho, co by Čech politicky zaobalil, Mandy nasolí publiku naprosto bez skrupulí - na přímo, a tak jak si to opravdu myslí.

Dozvěděli jsme se opravdu zajímavé informace o jednotlivých tancích. O tom jak se liší latinář tančící salsu a Kubánec - nášlapy, pokrčená kolena, přesun váhy, měkkost těla, mírný předklon a prostě tunu dalších věcí okolo.

Mandyho doprovázela hrstka (konkrétně tedy 3) jeho věrných. Doslova jsem byl ohromen, jak Mandy cosi španělsky zavelel, ťuknul na clave, hnedle se chytil borec na bubínky conga, následně týpek na Guiro prakticky okamžitě zazněl i ten kravský zvonec. Ti kluci to mají fakt v krvi. Když Mandy vysvětloval , co je „contra tiempo“ a že Son se tančí pravě tak, jen jsem seděl a tupě čučel, jak „mlátí“ rytmus (tuším že to bylo dva a tři, šest sedm) na clave, tančí kroky s ladností Kubánce (což není vskutku překvapivé) a vysvětluje, že je to všechno úplně přirozené a snadné.

To že zvládnout třeba právě contra tiempo není úplně jednoduché, měl tu možnost ozkoušet si na vlastní hrdost i Radek Felcman (sice se bránil, ale nakonec do toho šel) Trochu mu dělalo potíže chytit ten správný rytmus. Mandy vytrvale tloukl Radka rukou do ramene jakožto náhražku rákosky :-D Ostatní si pak zkoušeli jednotlivé nástroje v někdy marné snaze chytit ten správný rytmus.

V druhé půlce semináře pak došlo i na protažení do té doby sedících účastníků, když si na vlastní nohy ozkoušeli Reggaeton. Jak Mandy říkal, je to nejjednodušší varianta latin dance. Ten rytmus slyší i Američané (měřítko náročnosti). Prakticky veškerá tvorba Daddy Yankeeho je reggaeton.

Na závěr bych rád jestě zmínil jedno krásné doznání, kde se odraží Mandyho bezprostřednost. Říkal, že on rád učí nejdříve dokonale zvládnutí základu - slyšet hudbu, docílit přirozeného pohybu a orientaci v hudbě. S tímhle se pak tančí samo a samotné figury jsou vlastně taková improvizace. Většina lidi, co přijdou do kurzů, ale o základ nemá zájem. Chtějí složité figury, točení a prolézačky, což je blbost bez dobrého základu, ale jelikož potřebujeme vydělávat, tak učíme lidi, co chtějí oni, i když to dělají blbě : -) Nad čistotou tohoto doznání se musel rozesmát každý v sále...

:-D



Mohlo by Vás také zajímat:
Zuzana Hu
Začinájící