Jana Gardiánová
Začinájící

Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS

Zpět na přehled témat


Přidat nový příspěvek

Reagujte prosím na konkrétní vzkazy, pokud je to možné (diskuse bude přehlednější)

Legenda: Nepřihlášený pisatel    Registrovaný uživatel   Ověřený uživatel


Příspěvek 2017-12-16 19:14:53

Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 4.03.2011 09:29:11

Dobrý den,

rád bych otevřel diskusi týkající se vzdělávání trenérů a porotců v rámci ČSTS. Jaké předměty byste třeba úvítali v rámci studia, resp. jak by podle vás mělo vypadat studium, aby bylo co nejprospěšnější pro praxi? (stávající předměty jsou uvedeny v Kvalifikačním řádu ČSTS)

Přeji fajn den! Pavel B.

 [reagovat]

Pavel Bič
>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 4.03.2011 09:40:21 | Na co to je reakce?

Ahoj Pavle,

hele ono by to možná chtělo pro nás, co jsme zatím neznáme celý ten proces, kdy se z tanečníka stane trenér a porotce, popsat. Ja vím, že v řádu je to napsané a můžeme si to tam přečíst, ale kdyby někdo… ehmm, nenudíš se? :-)… udelal takovy čtivý summary, jak to vlastně probíhá, mohli by se „pruměrní tanečníci“ (nemyslím výkonem, ale vzdělaností v procesech CSTS) dozvědět jak to funguje.

Mohl by to pak být tvůj článek v mikroblogu :-)

Ale tvoje otázka spíše směřuje na ty, co už tím prošli nebo to aktuálně dělají…

 [reagovat]

Majkl
>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 4.03.2011 10:04:04 | Na co to je reakce?

Ahoj Majkle,

možná potom napíšu nějakou zpětnou vazbu ze vzdělávání, ale ještě se neměl moc možnost zjistit, jak vypadá vzdělávání přímo v praxi. Nicméně mám zkušenosti se vzděláváním obecně a taky jsem si prošel už hodně kurzy a poměrně hodně vedl. Ta otázka, kterou jsem tady kladl byla v obecné rovině a snad se někdo ozve.. :)

P.S. Rozhodně se nenudím, to mi přišlo zrovna na mysl, tak jsem to tady hodil. :)

 [reagovat]

Pavel Bič
>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 4.03.2011 12:14:58 | Na co to je reakce?

To je mi jasné, že se nendudíš, právě proto jsem řekl takto sugestivně, že jako rozhodně ne…

Nějaký dobrovolník, co se stal nedávno porotcem, aby nám popsal, jak s tou školou, co se tam bere, jak je to zakončené atd.?

 [reagovat]

Majkl
>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 4.03.2011 14:28:25 | Na co to je reakce?

Jenom stručně.. Vstupní podmínky pro získání licence jsou dane na Řadem CSTS, prihlásit se však mužes i dřív, jen ti nebude licence platit dokud nevytancís co más, tedy pro III. BB, pro II a I AA apro TOP porotu finaleMCR.

III – technika a katalog figur STT a LAT, – hodne podrobne, juniorský program, obecne predmety – neco anatomie, neco sportovniho treninku, neco hudebni nauka, scating system, pravidla porotovani (dle DTV) predměty viz studia na csts. z kazdeho tance mas „seminarku – domaci ukol“ sestavu dle katalogu figur, spravne navaznosti, smerovani, pouzita technika kroku, velikost toceni. samozřejmě musis umet kroky partnera i partnerky. zakonceni obecne veci – test cca 50 otázek. Specialiace – jako zkouska na VS, vylosujes si 2 tance stt a 2 LAT, a pote si vylosujes to tech tancu obvykle 2 figury a musis „vyrobit“ sestavu (nekde muzes na pripravu pouzit knizku – ale kdyz neznas variace nestacis to vymslet..) tyto dve variace + něco před a něco za.. takže min 4 )ale malokdy mas stesti ze jsou ty tvoje vylosovane k sobe) mas cca 15min na pripravu, pak pred komisi ukazes a popises kroky partnera a pote stejen kroky partnerky, popises pouzite kroky a pouzitou techniku, mel li si jednoduche variace (typicky uzavřene zmeny, nebo valčík) dostanes doplnujici otazky.

II. krome specializace (opet technika STT a LAT, velmi podrobne, juniorského programu, pravidel hodnoceni…) dale obecne veci na FTVS – sportoni trenink, psychologie,pe­dagogika, prvni pomoc, fyzilologie, kinezilogie…) zaver opet test. Specializace – opet „domaci ukoly“ pro zkousky , 1× sestavu do STT a 1× LAT – sestavu obsahujici předpsane prvky – zadana na lekcich – obvykle figury ozanecene jako F (gold) .. nebo primo zadano 3× fig A, 2×M a 2×F … proste nejake limity pri vymsleni… na zkousce predvedes a popises. pak dostanes otazky . obvykle 2 jine tance nez mas ukol a sestavu „vyrobis“ na miste pred zkousejicícm, vc. opet pouzite techniky kroku, veliksoti točeni, smerovani, proste všeho + navaznosti něco řekněs a obvykle následuje otázka na jiný možný východ-návaznost.. vse hezky rovnou z hlavy..

I. specializace STT + LAT, + FTVS – sportovni trenink, hygiena :-), pedagokika, anatomie!!, fyziologie atd … viz skladba studia Trener třídy A. (I.třídy) na ftvs.cuni.cz… zakončeni předmetu započtem a zkouškou, zakončeni školy zaverečnou praci… (mimochodem pro studium je potřeba mit maturitu..)…

:-)

 [reagovat]

honza b
>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 4.03.2011 18:23:00 | Na co to je reakce?

Ahoj Honzo, a ani Tobě není divné 8-O , že tam není nic mimo pár kroků /oddělených od podstaty/ o tancování ? Vždyť pravidla DTV říkají hned v prvním pravidle hodnocení, že první se má hodnotit muzika a její vyjádření a pokud je pár nejlepší v tomto, další pravidla hodnocení se už neuplatní… :-P Proč se tam tedy hlavně nezkouší porotci i trenéři z toho, jak dokáží slyšet a vidět muziku, vždyť je to, to nejdůležitější !!! :-) Zdravím

 [reagovat]

pragmalista
>>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 5.03.2011 03:12:00 | Na co to je reakce?

To je sice pravda, ale se zvyšující se třídou porotci předpokládají, že tu hudbu slyšíš. Hobby, D, C – tam bych se jako porotce opravdu zaměřil prvně na hudbu. Sice jsou vyjímky, že některý pár vyšší třídy jde mimo hudbu nebo spíše mimo takt (třeba ve valčíku nejde na 1 2 3 vpřed, ale na 2 2 3). Pokud se chceš stát porotcem (trenérem) III. třídy, musíš ty Bčka minimálně mít, takže se předpokládá, že to ovládáš.

 [reagovat]

MililiVantili
>>>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 5.03.2011 06:18:24 | Na co to je reakce?

No, to Ti moc nerozumím. Myslím si totiž, že toto hodnocení DTV je pro všechny taneční třídy stejné :-) Z toho mi pak vychází, že není slyšet jako slyšet. Tudíž špatně na muziku, může tancovat klidně i eMko :-| Proto si myslím, že předpokládat, že někdo neslyší, slyší, či lépe slyší je možné, avšak u porotce a trenéra je toto tvrzení nedostatečné, tam je potřeba toto vědět, aby to věděli i ty páry na soutěžích či na tréninku. 8-O Kdyby to bylo, jak to píšeš Ty, byla by pak kritéria hodnocení pro páry od třídy „B“ a výše už jiná … Podle mne je schopnost slyšet muziku schopnost vrozená a ve vývojově nekonečná. :-P

 [reagovat]

pragmalista
>>>>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 5.03.2011 07:49:15 | Na co to je reakce?

myslim ze schoponost „slyset“ a „tancit“ do hudby jsou dve rozdilne veci… znam z tanecnich kuzru spoustu muzikantu a zpevaku (i profesionalnich) hudbnu slysi skvele, znaji teorii… ale nezkoordinuji svuj pohyb s hudbou a na druhou stanu znam lidi/tanenicky kteri ani nevi jak ktera nota vypada, pocitaji zasadne pouze 1,2 nebo spis tam, tam typ ta da, bum čiki bum atd ale zatanci spravne na kazdou hudbu… ale zanm i takove tanecniky (treba ja) na svem prvnim treninku jsem nerozenal v rumbe ani doby.. dnes rekl bych ze „slysima tancim“ do hudby vcelku obstojne…

 [reagovat]

honza b
>>>>>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 5.03.2011 12:14:35 | Na co to je reakce?

hm, máš pravdu, že takto to dnes chápe většina sportovních tanečníků :-(, ale myslím by být tak nemělo 8-) . Tanec by měl být vyvolán samotnou hudbou /organizovaný systém zvuků/, to znamená, že ji tanečník potřebuje Slyšet !!! /zejména tu organizaci/. No s těmi muzikanty je to myslím trochu jinak, ti na svou prezentaci svého hudebního sluchu mají hudební nástroj a hudbu tím nástrojem vytvářejí. Tanečník tuto hranou hudbu prezentuje svým nástrojem – tzn. svým tělem ;-) Čili potřebuje podobně slyšet jako ten muzikant a také umět použít svůj nástroj. Rozdíl je hlavně v tom, že hudebník si postupně kupuje lepší nástroj, vyrobené někým, kdežto tanečník si jej musí vyrobit sám /nebo třeba s pomocí trenéra/ 8-O

 [reagovat]

pragmalista
>>>>>>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 5.03.2011 18:45:52 | Na co to je reakce?

no asi se uplne neshodneme, podle mne nepotrebuje trener/porotce znat 100%teorii hudby, musi vedet jak spravne tancit do hudby, tzn, co co vyjadruje (naslapy, durazne doby, ruce, telo melodie, fraze atd…)

ale vratme debatu zpet ke zpusobu vyuky trenreu/porotcu.

jasne je ze vzhledem k poctu tanenciku obecne nelze tyto dve profese oddelit, to je proste nemozne z mnoha duvodu (hlavne ekonolickych a z duvodu HR)

nicmene pojdme si rict co jednotlive stupne/tridy znamenaji..

III. – pomocny trener, ma se venovat zejmena naborove oblasti tance (Hobby, D, C) ma byt k dispozici „vyssim“ trenerum.. (napr Vyssi trener zada „ukol“ a smer a nizzsi trener dohlizi na jeho vykonani – typicke napr pro pohybovou a sporotnvi prupravu

II. vyssi trener – ma na statosti i pary tr. B a nizsi-A, spolupracuje na trenovani paru nizsich trid spolu s trenerem III. oba jsou k dispozici trenerovi I. (v mensich klubech muze byt zaroven hlavnim trenerem tymu) zajimá se nejen o pohybove a sportovni prupravy (spolu s III.) ale jiz i vice o specializace – STT+LAT.

I. hlavni trener, trenuje predevsim vykonnostni tridy – tedy A, M. Bývá hlavním trenérem specializace – LAT+STT, ukoluje nejen pary ale i trenery III. a II. (tj, rika co s kym a jak maji pracovat.) v tancovani bych videl jeho roli ve dvou rovinach – HLAVNI TRENER – tedy on vede cely team-klub nejen po sportovni strance ale castecne i managersky, ukoluje nizsi trenery, urcuje strategie. je zodpovedeny za smerovani celeho teamu. TRENER SPECIALISTA – nezabyva se vedenim teamu ale pracuje pouze na specializaci, obvykle ve vice klubech, jeho hlavni naplni je prace s vykonnostimi pary, obcasne i prace s pary nizsich trid

insirovano jinymi sporty – fotbal, hokej, tenis…

 [reagovat]

honza b
>>>>>>>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 6.03.2011 05:19:55 | Na co to je reakce?

hm, já nemyslel teori hudby, tu potřebují především tvořitelé hudby, tedy muzikanti, tanečník přichází již k hotovému. „Jen“ pak by měl slyšet tu organizaci zvuků a umět ji vyjádřit… ;-) Je to pěkně rozdělené, ty trenérské třídy, za pana Odstrčila se vůbec systém a organizace ČSTS pěkně vylepšila. Škoda jen, že ta podstata činnosti nějak utekla, protože nějak nechápu proč tolik párů od D až po M hýbe svým tělem úplně jinak, než je ta hraná hudební předloha /organizace zvuků je definice hudby/ a nikomu to nevadí…8-O a někteří slepci tomu říkají dokonce super :-|…mě prostě takové tancování /nebo spíše netancování/ tahá za uši a bohužel i za oči, takovým způsobem, že se na to, kolikrát nemohu ani dívat :-( , Tak proto, myslím, že je někde ve vzdělávání chyba ;-)

 [reagovat]

pragmalista
>>>>>>>>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 6.03.2011 17:18:55 | Na co to je reakce?

ano organizace CSTSC se velmi vylepisla vehem poslenich let, ale to rozdeleni trenrenskych trid si nevymysle pan Odstrcil, ale je to dano systemem vzdelavani FTVS… to ze ty pary tanci jak tanci je chyba jejich treneru… a jejstli netanci svym pohybem v souladu s hudbou je to mozna i jecjich chyba, nerekl bych ze je to chyba vzdelavani trenera, pokud jejich trener je vubec nejak tanecne a trenersky vzdelany a pokdu vi co a jak ma ucit… to ze nekdo umi sam tancit jeste neznamena ze umi i dobre ucit… bohuzel je asi pravda ze spouta lidi tanci a uci tancit velmi neprirozene a tim co rika zaroven popira spravne fungovani tela…

 [reagovat]

honza b
>>>>>>>>>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 7.03.2011 09:42:07 | Na co to je reakce?

Já psal za pana Odstrčila a samozřejmě nemohu vědět, kdo a co… :-) Důležité je pak, aby se vzdělávání, či poznatky sportovního tréninku spíše přispůsobovaly požadavkům tance a ne naopak, to by bylo pro tanec smrtelné, neboť společenský tanec /zejména ten soutěžní/, hledá neustále svoji identitu… ;-) a předmět samotné činosti je od silových i rychlostních sportů rozdílný… 8-) Jsem často udiven, co jsou tanečníci ochotni převzít z těchto ostatních disciplín bez ladu a skladu… Stává se již téměř koloritem doby, že mnozí soutěžní tanečníci toužící po tzv. super novinkách, sami dostatečně nechápou základní principy tanců a dostatečně kvalitně nezvládají základní pohyby, vyvolané právě těmi organizovanými zvuky… 8-O Vždyť právě oni /soutěžní tanečníci/ by toto měli umět lépe než ostatní, jinak se uzavírají před světem, neb schopnost tančit má /narozdíl od zvířat/ více, nebo méně každý člověk. Pokud toto totiž tanečník neumí dostatečně a jistě prezentovat, pak se jeho „tanec“ veřejnosti nelíbí a ztrácí postupně on i tento obor na popularitě i obdivu… :-?

Jinak souhlas, že kdo umí tančit, ještě nemusí umět i naučit /zejména tzv. vrození talenti/, nejlepší je ale umět oboje, to znamená, vědět, o čem to je… :-D Zdravím.

 [reagovat]

pragmalista
>>>>Vzdělávání trenérů a porotců v ČSTS 5.03.2011 07:44:54 | Na co to je reakce?

nerekl bych ze je to o par krocich… je to o tom pochopit system tvorby variaci, spolecne principy vsech variaci v kazdem tanci a pochopit i podobnosti jednotlivych tancu, aby clovek pochopil souvislosti, a ohledne casovani a rytmu se samozrejme clovek take dovi spoustu veci, ale to se dovida celou dobu co tanci/uci… a dost dulzite mi pride i ty veci okolo, pro me napr. hodne veci ze sportovniho treninku… clovek neco dela protoze tusi ze by to tak mohlo byt, ale je dobre i to upresnit a uvedomit si proc to delam… dalsi dulezite veci jsou v pedagogice a psychologii… pro trenery rekl bych hodne dulezite…

 [reagovat]

honza b


Nadpis
Text
Podpis Přihlaš se! Příspěvěk bude mít větší hodnotu.
Email